Heb je ooit gehoord dat bier of het drinken ervan vulgair is? Dat het een arme-mensen-drank is? Zo niet, dan heb je geluk, want het is behoorlijk irritant als het je oren bereikt. Als je een van mijn berichten hebt gelezen, zul je gemerkt hebben dat ik mezelf een beetje positioneer als de Witte Ridder van het Bier! ⚔️
Als je dit artikel leest, spreek je waarschijnlijk Frans. Ik weet echter niet of je Frans spreekt. Als u dat niet bent, moet u begrijpen dat de Franse cultuur nauw verbonden is met wijn. Hele delen van onze economie zijn afhankelijk van de productie en consumptie van wijn.
Daar begint het allemaal mee en je zult begrijpen waarom sommige mensen bier als een drankje voor de armen beschouwen, letterlijk.
Ik zal beginnen met de historische oorzaak en daarna ingaan op een aantal negatieve uitdrukkingen die je hier en daar kunt horen. Het loopt allemaal goed af, maak je geen zorgen!
1) Het begint allemaal met de Romeinen
Aha! Hier zijn ze dan, de echte boosdoeners van de geschiedenis! Ik zal het je vertellen: we waren vrij rustig in de Gaule, we gingen door met onze kleine levens. We lagen elkaar in de haren over land, vee en vrouwen. Het was de goede oude tijd van ieder voor zich en goden voor wie ze wilde. In die tijd was onze belangrijkste drank de cervoise die we maakten van ons graan. Bierpullen snel leeg en vol!
En toen was hij daar zonder een moment te aarzelen! Môssieu César met zijn Romeinse legioenen! Je kent de rest van het verhaal: Gergovia is een klasse apart en Azië is een ramp… Hoe dan ook, onze geliefde gaulois kreeg een flink pak slaag en werd daarom geannexeerd door Caesar, die vervolgens terugging naar Rome om zich te laten stralen in glorie.
Het Romeinse Rijk had een relatief eenvoudige modus operandi: al zijn provincies moesten worden bestuurd door Rome’s wet, zijn gewoonten en gebruiken en zijn religie. Onze geliefde Romeinen waren liefhebbers van de druif, namelijk wijn. Hun techniek om hun nieuwe veroveraars te temmen bestond ook uit het opleggen van hun cultuur aan hen.
Zo begonnen wijnstokken te bloeien in Gallië en begonnen de mensen wijn te drinken. De burgerlijke Galliërs begonnen dus wijn te drinken en de cervoise van hun voorouders te verlaten.
Gelukkig bleef de bevolking bier brouwen en drinken. Het was financieel veel toegankelijker en te populair om te verdwijnen
2) Sociaal statusconflict tussen bier en wijn
Uit deze tijd stamt eigenlijk het verschil in waardering tussen wijn en het cervoise dat inmiddels bier is geworden. Dit is al meer dan 2000 jaar aan de gang en dat is toch te gek voor woorden?
Zien jullie jezelf al naar een chique restaurant gaan en een pint bestellen? Nee, natuurlijk niet. En ik ben de eerste. Mijn geval is een beetje speciaal, want hoewel ik dol ben op bier, drink ik het niet graag bij de maaltijd. Ik ben ook een grote fan van wijn, maar ik drink het veel minder vaak dan bier. Dus een restaurant of een romantisch diner is de perfecte gelegenheid.
Het is juist het imago van bier dat het onder wijn plaatst. Kun je je een maaltijd met staatshoofden voorstellen met Heineken op tafel? Eén met een pakje Kro? Nee, natuurlijk niet. Bier ziet er te goedkoop uit bij speciale gelegenheden. Wijn is glamoureuzer…
Er is een prijsverschil dat verschrikkelijk kan zijn tussen wijn en bier, vooral bij de grote Bourgondische of Bordeauxwijnen.
Vanwege het feit dat ik de ene keer een korte broek knip voor wijn en de andere keer voor bier, word ik eraan herinnerd dat we korte broeken verkopen! Hier is hij voor de liefhebbers:
3) Generatieconflict tussen wijn en bier
Ik hoop niet dat je dit verkeerd opvat, maar ik ga een heel concreet voorbeeld gebruiken om deze titel te illustreren. Een vriend van me trouwde een paar jaar geleden en voor de gelegenheid boden zijn schoonouders aan om mee te betalen. Dus besloten ze de alcohol te betalen. Geen onbelangrijke post als je weet wat een kost! ❤️
De ouders gingen ervan uit dat er wijn en champagne gedronken zou worden. Het bruidspaar wenste dat er ook biertaps aanwezig zouden zijn tijdens de vin d’honneur en gedurende de avond. De wijnhandelaar verzekerde de ouders dat alles wat niet werd gedronken (flessen wijn en vaten bier) aan hen kon worden teruggegeven. Ok voor de taffymachine dus.
Devine wat gebeurde er? Ze eindigden met dozen wijn die nog ongeopend waren terwijl meer dan een dozijn vaten werden gefloten! De ouders begrepen niet wat er was gebeurd en leken ongelovig. Het bruidspaar daarentegen had hen gewaarschuwd: “Onze vrienden drinken wijn aan tafel, maar geven de voorkeur aan bier als aperitief en ’s avonds“.
De moraal van dit waargebeurde verhaal is dat tijden veranderen. Als je naar de cijfers kijkt, zie je dat de Fransen steeds minder wijn drinken, vooral jongeren. De mentaliteit verandert, maar assimilatie heeft tijd nodig.
4) Bier ziet er slecht uit
Ik weet nog dat ik als kind door de stad liep en jonge mensen met hun hond zag rondhangen. Ze zaten op het dorpsplein en dronken bier. Mijn moeder zei altijd tegen me: “Zie je die kinderen? Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat ik erg veranderd ben. Het was slechts het visioen van een kind dat dingen ziet die hij niet begrijpt. Het waren gewoon jonge mensen die een paar biertjes dronken in de open lucht met een specifieke kleding- en haarstijl. Geen oordeel, ieder het zijne! Een andere anekdote: toen ik een tiener was, wandelde ik altijd een beetje door de stad met 2 of 3 vrienden, een blikje bier in de hand. De blik op de gezichten van de mensen die we passeerden was altijd hetzelfde. Je kon het goede oude “Ah die jonge mensen!” in hun ogen lezen. Afgezien van het feit dat je in theorie ouder dan 18 moet zijn om alcohol te drinken, deden we niets verkeerd. Daarom gaat het om het beeld dat we uitstralen als we een biertje drinken, zoals de zelfingenomen…. Tijdens het schrijven van dit artikel realiseer ik me dat ik eigenlijk heel veel over mijn leven vertel, nietwaar?! Dat is niet erg, want het lijkt tenminste op het echte leven! En over het echte leven gesproken, ik wil jullie graag nog een anekdote vertellen Voor de goede orde: mijn kindertijd en tienerverhalen speelden zich af in een klein provinciestadje, maar ik woon nu al heel wat jaren in Parijs. Als je Parijzenaar bent, heb je dan wel eens een biertje gedronken in de metro? Ik zie sommige mensen al tegen me zeggen: “Er is toch geen alcohol toegestaan in de metro?”. Dat is het, ik beken schuld. Maar ter verdediging moet ik 2 dingen duidelijk maken: Ik heb het al tijden niet meer gedaan, maar wat me destijds ook tegenhield, was altijd die beruchte blik in de ogen van mensen, vol waardeoordelen in de trant van “Olala heb je die gezien! Hij drinkt hier een biertje, en bla bla bla…” Aan de andere kant kan ik het niet laten de arme ongelukkigen te noemen die je bij de opening van de supermarkt hun blikje 8.6 ziet kopen. Een bier als een maandag wat… Hier is het effect zeker niet geweldig… Maar het is niet het bier dat moet worden aangeklaagd, het is eerder hun verslaving. Het mag dan synoniem zijn aan bier, maar bier zou niet synoniem moeten zijn aan alcoholisme. Okay ik kondig aan dat het nu te laat is. Ik heb al te veel persoonlijke anekdotes geciteerd om het hierbij te laten! Dus laten we verder gaan met Juliens hectische leven! Ik heb zo’n twintig jaar geleden een tijdje in Engeland gewoond. Daar is de visie op bier totaal tegengesteld aan de onze. Om 17.00 uur naar gaan maakt je nog geen alcoholist. Sociaal gezien is het heel normaal. Ik was wel geschokt toen ik voor het eerst in dit land kwam. Je kunt jezelf altijd de vraag stellen wanneer drink je biere of beter gezegd vanaf welk tijdstip, maar ik denk dat het antwoord in ieder van ons ligt, kevertje. Zo’n Franse student als ik was, was ik niet gewend om pintes te drinken. Destijds kende ik dit formaat als “serious” in Frankrijk. Fransen dronken eerder demis. En nu realiseer ik me dat iedereen in dit land 50 cl bier bij elke ronde neemt! Wat een verrassing was het ook toen ik meisjes pints zag drinken alsof het stroop was! En daarbij boeren, anders verliest het natuurlijk zijn charme! Ik vond het heel vreemd om meisjes gekleed in Engelse stijl -vertaling: diep decolleté en kort rokje…nou ja, je snapt het wel- in bendes van 10 rond te zien lopen met elk een pint in de hand. Ik moet toegeven, ja, in het begin vond ik het smakeloos. En ik was pas 20! De verklaring was echter simpel: Ik was cultureel geconditioneerd om het als hoogst ongebruikelijk te beschouwen. Een schattig, goedgekleed meisje met een grote pint in haar hand, dat voelde raar. De vormt de jeugd zoals ze zeggen, maar het is ook een openheid naar andere culturen, normen en gewoonten. En toch hoefde ik alleen maar het Kanaal over te steken! Bier is dus niet vulgairder dan andere dranken, maar het is eerder de interpretatie van de maatschappij die ons dat doet geloven. Dus laten we onze ogen wijd open houden en leren van onze fouten, oké? Voordat je volwassen wordt, wil je als je jong bent met veel dingen experimenteren. Alcohol is daar één van. Het is grappig om te zien hoe een biertje drinken als tiener voor ons Fransen heel gewoon lijkt, terwijl Amerikanen theoretisch wachten tot ze 21 zijn om hun eerste drankje te drinken! Ik wil het echter niet hebben over het wanneer drink je bier debat. In elke Amerikaanse film voelen tieners zich niet meer zo snel als een van hen een 4-pack weet te bemachtigen! Wow, we worden braaf en we gaan bier drinken… Dit komt ook door de grote laksheid die er in Frankrijk altijd is geweest met betrekking tot de verkoop van alcohol. Dat is de laatste jaren wel veranderd, omdat winkels nu om een identiteitsbewijs vragen. Om terug te komen op het feit dat jongeren dronken worden van bier: ja, dat is een feit. Ik ben geen gezondheidsdeskundige, maar ik neem aan dat het nog steeds minder erg is dan de . Voor degenen die het niet weten, het draait allemaal om zo snel mogelijk drinken om dronken te worden. Hoe kun je dat beter doen dan met sterke drank… In de jaren 60 werden jongeren dronken van wijn en nu kan het bier zijn. Het zij zo. Dat blijft mijn mening, maar ik denk dat het met bier… minder erg is! In elk geval, jeugd Het is een feit dat de consumptie van bier al een aantal jaren gestaag toeneemt. Steeds meer consumenten kiezen voor bieren die chiquer zijn dan de internationale supermarktmerken. Overal in ons land schieten ambachtelijke brouwerijen als paddenstoelen uit de grond. Dit volgt de voedseltrend van de afgelopen jaren, de “beter consumeren“. Het bio heeft ook zijn intrede gedaan in de biersector. De prijs van ambachtelijk bier, het craft bier, is aanzienlijk hoger dan wat je in de supermarkt kunt vinden. Het varieert nogal, maar de prijs per liter kan gemakkelijk met 3 of 4 vermenigvuldigen. Trends komen en gaan, maar wat zeker is, is dat dit hooded sweatshirt bewijst dat je trots kunt zijn op bier en dat ook kunt laten zien: Niet slecht, laten we eens kijken! Mensen zijn dus bereid om veel meer geld te steken in goede bieren. Dit kan snel oplopen als je je aper betaalt met bieren die per stuk worden verkocht. Het kost je meer dan een fles wijn. Het is grappig hoe dingen kunnen omslaan, nietwaar? <20 jaar geleden zou je nooit een biertje hebben gevonden in een wijnwinkel. Nu zijn er overal winkels die alleen ambachtelijk bier verkopen. Patronen worden steeds verfijnder en een woord als zytholoog (het bierequivalent van een oenoloog) begint bekend te worden. Het duurste bier ter wereld is het , Noordpoolbier. Het werd in 1852 gebrouwen voor een Britse expeditie naar de Noordpool door Sir Edward Belcher. Er wordt aangenomen dat slechts één fles ons ongeopend heeft bereikt. Deze werd in 2015 op een veiling verkocht voor €4.600! Dit is een extreem voorbeeld, maar het illustreert dat bier niet per se meer is wat het geweest is. Er gaapt een steeds grotere kloof tussen de toegankelijke drank die in pakjes wordt verkocht en de bieren die per stuk worden verkocht. Bier proeven is nog een recent fenomeen, maar het wint aan kracht. Kijk maar naar het onderzoek naar wat is biere ipa. Het engouement pour ces bières plus qualitatives n’est plus à démontrer. De consument geeft meer uit aan bier dan voorheen. Bier wordt tegelijkertijd democratischer en gentrified. Dit lijkt misschien een paradox, maar juist het feit dat bier zijn lettres de noblesse terugneemt, zorgt ervoor dat het een nieuw publiek krijgt. Onze cervoise gauloise heeft een lange weg afgelegd en begint de aandacht te trekken. Deze gentrificatie doet me eigenlijk denken aan de beroemde zin van Shakesbeer, Two beer or not two beer, dat is de vraag. Ooit van gehoord? Grote geesten denken hetzelfde en dus besloten we het op dit T-shirt te schrijven: Het is leuk, laten we eens gaan kijken! Bier heeft nog steeds een negatief imago bij een deel van de bevolking, maar dit lijkt te verminderen met deze verschuiving naar een hoger marktsegment. De diversiteit aan smaken, kleuren, texturen en bestanddelen geeft bier een eigen status. De toekomst van bier ziet er rooskleurig uit en daar ben ik persoonlijk erg blij mee! Het schrijven van deze blogposts neemt veel van mijn tijd in beslag voor onderzoek, schrijven, afbeeldingen, etc…. Zoals je hebt gemerkt, zijn er geen vervelende reclamebanners voor verzekeringen, kredieten of wat dan ook, maar daardoor levert het me geen bron van inkomsten op. Als je het geduld hebt gehad om mijn artikel tot het einde te lezen, moet je weten dat je 20% korting op je hele bestelling kunt krijgen door de code BLOG20 in je winkelmandje in te voeren. Ik reserveer deze code voor mijn trouwste lezers die onze site hebben ontdekt via de artikelen die ik met liefde plaats! Het is maar dat je het weet, de code kan niet worden gecombineerd met andere kortingscodes, want je moet het sowieso niet overdrijven hè! 20% korting laat al niet veel marge over, maar ik beloon in ieder geval mijn lezers. Om mij aan te moedigen en te steunen, aarzel dan niet om iets bij ons te kopen! Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een origineel kledingstuk met een bierthema, vind je vast wat je zoekt tussen onze ontwerpen – we hebben er meer dan zestig! Klik op deze link om al onze ontwerpen te bekijken: Beerthemakleding5) Bier maakt je een alcoholist
6) Bier is vulgair
6) Jonge mensen worden dronken van bier
7) Bier wordt trendy en kwalitatief
8) Bier wordt een luxeproduct